Důležité chemikálie těla - Nezbytný noradrenalin

#

Nezbytný noradrenalin

Poznámka na úvod: v některých zdrojích je noradrenalin nazýván norepinefrin

Funkce: zodpovídá za náladu, schopnost soustředění a další kognitivní procesy (procesy spojené s kognicí neboli vnímáním).

Molekula noradrenalinu

Nedostatek způsobuje: apatii, deprese, nesoustředěnost a při neurodegenerativních onemocněních kognitivní deficity.

U dětí, kterým lékař předepsal medikaci na poruchy s pozorností (ADHD), se využívají tzv. „RNI“ – inhibitory zpětného vstřebávání noradrenalinu. Děti by ho tedy po jejich užití měly mít více a lépe se soustředit. Toto je lékařský fakt. Já osobně nejsem přítelem medikace v případě, že existuje jakákoliv jiná možnost. A v tomto případě existuje!

Jak získat noradrenalin: přece chladem! Vědecké studie potvrzují pocit, který jsem měl od základní školy, kdy jsem se začal otužovat:

Raději studenější po kratší dobu, než obráceně.

Čím studenější teplotě se vystavíte, tím lépe. Čas doopravdy stačí velmi krátký. 20 sekund ve 4° vodě dle studií zvýšilo hladinu noradrenalinu ne o desítky, ale stovky procent! Konkrétně o 200–300 %. Vědce překvapilo, že se tyto skvělé výsledky zachovávaly v čase. Nedošlo tedy k „negativnímu přizpůsobení“ organismu – např. jako na nikotin či jiné návykové látky. Tam se pro dosahování stejného výsledku (v případě nikotinu je výsledkem potěšení) potřebujeme vystavovat čím dál tím vyšší dávce. Platí to samozřejmě i u alkoholu. Všichni to známe. Pokud rok nepijete a pak si dáte dva panáky, spadnete skoro na zem. Když budete pít dva panáky denně měsíc, zvyknete si.

U chladu to znamená, že síla, kterou má cvičení ze začátku (také v ohledu produkce noradrenalinu), se zachovává a můžeme se na ni spolehnout dlouhodobě. Ve Wim Hofově instruktorském kurzu jsme dostali informaci, že 20 sekund až 2 minuty práce s chladem obecně stačí. Wim nevidí nezbytně důvod, proč by někdo musel dobu trávenou v chladu prodlužovat, pokud mu jde jen o základní udržování zdraví.

Závěrem: vystavujte se pravidelně chladu. Čím větší, tím lepší. Stačí krátká doba. Pořád slýcháme ze všech směrů „nemám čas“, tak šetřete svůj čas a otužujte se efektivně. Zároveň věta „nemám čas“ by neměla být výmluva pro vynechávání tréninku. Nemáš čas se pravidelně otužovat? A čas být nachlazený, mít depresi nebo si nechat degenerovat nervy máš?  

Buďme v kontaktu